در دوران کرونا ایران چه تصویری را از خود نشان داده است؟
عربستان، ازبکستان، عمان، امارات، جمهوری آذربایجان و ترکیه، از جمله کشورهای اطراف ما هستند که در تنفس یک ساله کرونا خود را از زوایه دیگری به گردشگران معرفی کرده و در فهرست انتظار سفرهای بعد از کووید قرار گرفته اند. توجیه ایران برای غیبت های بین المللی معمولا نداشتن بودجه تبلیغات است. معاون گردشگری هم این موضوع را تایید کرده است.
مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری هم تقریبا چنین نظری دارد و در مخالفت با آن عده است که معتقدند ایران از تنفس کرونا برای ترمیم چهره خود در دنیای گردشگری بهره ای نبرده است. محمد قاسمی از تصمیم ایران برای حضور در نمایشگاه های مجازی آلمان و چین پس از یک سال غیبت خبر می دهد و از دیدارهای مجازی ایران با مقامات گردشگری برخی کشورها و توافق های تازه برای تعامل بیشتر بعد از دوران کرونا، سخن می گوید.
تصویر ایران پیش از شیوع کرونا خدشه دار شده بود، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع در زمستان گردشگری برنامه ضربتی را آماده کرده بود تا آن زخم را ترمیم کند، برنامه ای که هرگز اجرا نشد. بهانه، شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ستاد کرونا برای سفرهای بین المللی و داخلی بود. از سوی دیگر، بسیاری از فعالان گردشگری ایران خوش بین بودند درد جهانی کرونا، غم تنش های سیاسی را کم کند اما چنین نشد. بسیاری از کشورها اکنون، ایران را در زمره مقاصد پرخطر به لحاظ شیوع کرونا قرار دادند و ماجراجویی های رئیس جمهور آمریکا در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس را پای ناامنی در ایران نوشته اند.
محمد قاسمی، مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری پیرامون اینکه در دوران کرونا ایران چه تصویری را از خود نشان داده است؟ می گوید: دستور کار اصلی ما این است که علاوه بر بازاریابی دهان به دهان (Word-of-mouth marketing)، در نمایشگاه های بین المللی معتبر و نشست های تخصصی با مقامات دولتی و خصوصی گردشگری کشورها حضور داشته باشیم؛ اولویت هم با کشورهای همسایه است.
وی اضافه می کند: قصد داریم تا جایی که می توانیم از شبکه های مجازی مثل ITB آلمان و حتی نمایشگاه گردشگری تهران برای تبلیغ ایران استفاده کنیم. در کنار آن نشست های دو جانبه مجازی را با مقامات گردشگری کشورها ترتیب داده ایم، مثلا با عمان و افغانستان که به نتایج خوبی رسیده ایم و قصد داریم سطح تعاملات با دو کشور را مشخصاً در حوزه گردشگری سلامت افزایش دهیم. جمهوری ارمنستان، ترکیه، عراق، چین، هند و دیگر کشورهای همسایه اهداف بعدی ما برای مذاکرات دو جانبه مجازی است که درخواست ایران با این کشورها مطرح شده. با بعضی از آنها نشست تخصصی برگزار می کنیم و با برخی دیگر کمیته فنی مشترک تشکیل خواهیم داد.
قاسمی درباره تمرکز و اولویت بخشیدن به کشورهای همسایه برای بازاریابی و تبلیغات گردشگری می گوید: نتیجه تحقیقات و مطالعات جدید نشان می دهد باور کشورها بر این است که با بازگشایی مرزها و عادی شدن رفت و آمد گردشگران، سفر به کشورهای همسایه، انتخاب مسیرها و اقامت های کوتاه در کنار فعالیت های اکوتوریستی در اولویت نخست قرار خواهد گرفت.
قاسمی انگیزه حضور در نمایشگاه مجازی آلمان را نیز معرفی مقصد ایران می داند و اظهار می کند: سعی کرده ایم حضور ایران در این نمایشگاه مهم به شکلی باشد که به عنوان مقصد سفر مطرح شود. آژانس هایی هم که قصد شرکت در نمایشگاه آلمان را دارند تحت نام و لوای ایران حضور پیدا می کنند. به هر حال این تجربه نخست ایران است، هرچند که نمایشگاه های مجازی در کل جهان موضوعی جدید است و خیلی از کشورها سابقه آن را نداشته اند. برای اینکه حضور منسجم و کم نقص تری داشته باشیم، براساس یافته های بدست آمده از ITB برلین، وبیناری را پیرامون چگونگی حضور در این رویداد مجازی با مشارکت جامعه گردشگری الکترونیک برگزار کردیم که تعداد قابل توجهی از صاحبان کسب و کارهای گردشگری کشور در آن حضور داشتند. این وبینار به طور تخصصی به تشریح انواع غرفه های نمایشگاه، امکانات تبلیغاتی مختلف در یک نمایشگاه مجازی، شیوه های نوین بازاریابی برخط، روش های مذاکره در محیط مجازی، شبکه سازی با همتایان کاری پرداخت.
او معتقد است، علاوه بر حفظ تداوم حضور مستمر در مهمترین رویدادهای گردشگری دنیا و به یادآوری نام ایران در حافظه بازار جهانی گردشگری، مهمترین مزیت شرکت ایران در نمایشگاه های مجازی نظیر آلمان، اثر روانی مثبت آن است که نوعی خوش بینی نسبت به آینده را در سطح بین المللی القا می کند. به همین دلیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصمیم گرفت بودجه مربوط به حمایت از تشکل های حرفه ای بخش خصوصی را در این راه مصرف کند.
قاسمی می گوید: سال گذشته رقمی بالغ بر ۹۰۰ میلیون تومان به جامعه تورگردانان ایران برای انجام تورهای آشناسازی و برگزاری نشست های B2B و هفته های گردشگری پرداخت شد، اما با شرایطی که کرونا پیش آورد، امکان برگزاری چنین رویدادی وجود نداشت. بنابراین هماهنگی های لازم برای تغییر محل هزینه کرد آن به نمایشگاه های مجازی بعمل آمد که در نتیجه قرار شد با آن اعتبار در نمایشگاه های مجازی مثل آلمان شرکت کنیم.
او درباره محل هزینه کرد اعتباری که به مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در اختیار انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران قرار گرفت نیز توضیح می دهد: محل مصرف این بودجه ها مشخص است و براساس اعلام آمادگی انجمن مذکور سعی می کنیم در اولین فرصت آن را در قالب فعالیت های تبلیغی و ترویجی برای معرفی ایران هزینه کنیم.
مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری با اشاره به برنامه ایران برای حضور در نمایشگاه مجازی COTTM چین و بازاریابی و تبلیغاتِ با اولویت در این کشور می گوید: این نمایشگاه همان طور که از نامش بر می آید ـ بازار سفر و گردشگری خروجی چین ـ با رویکرد اعزام گردشگران چینی برگزار می شود و از این حیث برای ایران بسیار مناسب است. در این نمایشگاه آژانس هایی حضور دارند که تخصصشان اجرای تور در خارج از کشور است و چه بهتر که ایران برای شرکت در نمایشگاه چین برنامه ریزی و هزینه کند. ما سعی می کنیم با استفاده از درس آموخته های حاصل از تجربه حضور در نمایشگاه آلمان و بهره برداری از نقاط قوت و ضعف مربوطه برای نمایشگاه چین، سیاستگذاری و برنامه ریزی دقیق تری انجام دهیم.
قاسمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ضعف تبلیغات بین المللی و تولید محتوای گردشگری ایران، چه محتوایی مناسب با نمایشگاه های مجازی آماده شده که تصویر و هویت ایران را به درستی نشان دهد، می گوید: تفاوت عمده نمایشگاه های مجازی با فیزیکی در رویکرد آن ها است. نمایشگاه های مجازی بیشتر حالت B2B دارد، بنابراین توانمندی بخش خصوصی در آن مهمتر جلوه می کند. آنها هستند که حسب موضوع و بر اساس همتاسازی محصولات خود با تقاضای بازار تولید محتوا می کنند. البته دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری نیز محتواهای متعددی به شکل نسخ دیجیتالی اقلام تبلیغاتی، ویدیوها، کلیپ های کوتاه، تیزرها، موشن گرافی ها، انیمیشن ها و عکس هایی را موضوعات مختلف نظیر میراث جهانی، اکوتوریسم، گردشگری سلامت، گردشگری مذهبی و همچنین گردشگری هوشمندانه و مسئولانه در همزیستی با کرونا آماده کرده است که آنها را در فضای نمایشگاهی مورد به کار خواهد گرفت و اتفاقا یکی از انگیزه های ما برای راه اندازی کمپین «عید بهاره چین» در همین راستا و برای تولید و گردآوری محتوای چینی زبان بوده که در فضاهای مجازی و نمایشگاهی از آنها استفاده شود. با این وجود، رویکرد اصلی نمایشگاه های مجازی مبتنی بر توانمندی بخش خصوصی است و لازم است آنها قوی تر ظاهر شوند.
مطالب مرتبط: