شکل گیری مدرسه ای با نام مدرسه سیاه
«سیاه» صاحب مدرسه می شود
حسام الدین مختاری از ایده شکل گیری این مدرسه گفت و توضیحاتی را درباره آن ارائه کرد. او توضیح داد که «مدرسه سیاه» قرار است مکانی باشد برای آموزش، پژوهش و تولید نمایش های ایرانی که در آغاز تمرکز آن بر شخصیت نمایشی «سیاه» به عنوان کارکتر ملی نمایش ایرانی است و در گامهای بعدی، گونه های دیگر نمایش ایرانی را هم مورد توجه قرار خواهد داد.
او درباره راه اندازی این مدرسه گفت: مدت ها به این فکر می کردیم که در حوزه آموزش نمایش های ایرانی حرکتی تازه و منحصر بفرد ایجاد کنیم. با همین نگاه، بر این موضوع تامل کردیم که چه ظرفیت هایی در فرهنگ نمایشی ما وجود دارد که کمتر به آن توجه شده و می تواند در رشد تئاتر ملی ما موثر باشد. بنابراین پس از رایزنی و مشورت با جمعی از هنرمندان تئاتر که از سلائق فکری و اجرایی متفاوتی هم برخوردار بودند، ایده راه اندازی یک مدرسه شکل گرفت که میتوان گفت نمونه آن در کشور وجود ندارد، مدرسه ای برای آموزش شیوه های اجرایی نمایش ایرانی که عموما فراموش شده اما دارای قابلیت های بی نظیری است که می تواند با تئاتر معاصر و مدرن پیوند برقرار کند. بر همین اساس، موسسه کاج تصمیم گرفت با راه اندازی مدرسه ای تخصصی و تمرکز بر کارکتر «سیاه» گام نخست را برای آموزش و پرورش در این راستا بردارد و هنرجویان را با تکنیک های نمایش ایرانی و چگونگی توسعه و تحول ساختاری آن آشنا کند.
او که برای راه اندازی این مدرسه با هنرمندانی همچون محمد امیر یاراحمدی، حسین کیانی و افسانه ماهیان همکاری دارد، ادامه داد: ماجرا از جایی شروع شد که آقای کیانی پیشنهاد برگزاری کلاسهای نمایش ایرانی را مطرح کرد. در مشورت های بعدی با آقای یاراحمدی به عنوان مدیر فرهنگی مجموعه و خانم ماهیان به عنوان مشاور، به این نتیجه رسیدیم به جای برگزاری کلاس های آموزشی که این روزها در موسسات گوناگون، شکلی روتین و تکراری پیدا کرده است و عموما هم به خروجی خاصی منتج نمی شود، اتفاقی تازه رقم بزنیم، چرا که هم اکنون اغلب هنرجویان تنها امیدشان این است که با رفتن به یکی از این موسسات آموزشی، شاید فرصتی برای حضور در پروژه ای نمایشی یا تصویری بدست آورند که اگر چنین اتفاقی هم رخ بدهد، عموما زودگذر و غیرماندگار خواهد بود.
به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای پیشگیری از تکرار چنین وضعیتی، مدرسه ای تاسیس کنیم که در آن زمینه های آموزش، تولید، اشتغال و پژوهش بطور همزمان ایجاد شود و در حد توان خود و با بهره گیری از تجربیات همکارانِ دیگر یکی از خلاهای بسیار مهمی را که در آموزش تئاتر وجود دارد، جبران کنیم، زیرا متاسفانه در حال حاضر نه تنها هیچ مکانی برای آموزش نمایش های ایرانی نداریم، بلکه حتی در دانشکده های هنری هم جایی برای آموزش این گونه های نمایشی تعریف نشده و این شیوه های نمایشی کاملا مغفول مانده اند.
او اعلام ترکیب استادان این مدرسه را به زمانی دیگر موکول کرد ولی در عین حال توضیح داد: آموزش های این مدرسه با بهره گیری از افراد متخصص، حرفه ای و علمی کشور انجام خواهد شد. کسانی که هر یک در ژانرهای گوناگونی صاحب تجربه هستند و با تخصص های مختلفی که دارند، ترکیب آموزشی، علمی و حرفه ای این مدرسه را شکل می دهند. مدیر خانه هنر کاج در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه به پژوهش در حوزه نمایش های ایرانی خاطرنشان کرد: متاسفانه درباره نمایش های ایرانی پژوهش های زیادی انجام نشده است، چرا که تحقیق و پژوهش، زمان گیر و هزینه بر است.
او در پایان خواستار همراهی همه نهادهای فرهنگی همچون شهرداری، میراث فرهنگی و گردشگری و نیز دیگر موسسات هنری شد و گفت: امیدوارم با این همراهی بتوانیم اتفاقات خوبی را هم برای نمایش های ایرانی به عنوان بخش مهمی از میراث ملی و فرهنگی کشورمان رقم بزنیم.
مطالب مرتبط: